airstream prijzen
wij importeren sinds 1999 uw American Dream Airstream
Voor Airstream Holland is een deel ons werk, het lokaliseren en aankopen van Vintage Airstream Trailers over de hele wereld voor kopers in Europa. Ik check regelmatig Airstreams koopsites en ik zie prijzen van minder dan $ 1.000 tot $ 100.000 of meer.
Wat creëert zo’n enorm prijsbereik nu eigenlijk?
Als u in de markt bent om een vintage Airstream te kopen, kan de markt zeer verwarrend zijn. Met werkelijk honderden verschillende modellen en merken moet je welhaast zelf een Airstream Professional worden om tot een zinnige prijs te komen. Hier vindt u 9 factoren die van belang zijn bij een Vintage Airstream.
1. Jaar, model en grootte
Over het algemeen geldt: hoe ouder en kleiner de Airstream, hoe hoger de prijs. Oudere Airstreams, vooral vóór 1970, worden steeds schaarser en kennen een premium prijs. Bepaalde modellen van vroege Airstreams zijn bijzonder waardevol omdat ze in kleine aantallen of voor beperkte jaren zijn gemaakt – bijvoorbeeld het originele Bambi-model dat alleen werd gemaakt van 1961 tot 1963. Grootte doet er wel degelijk toe in de prijzen van Airstream, en in dit geval, hoe kleiner de trailer, hoe hoger de prijs. Bij het transport geldt dan weer het omgekeerde!
2. Volledigheid en originaliteit
Hoe completer en origineler de trailer, hoe hoger de prijs. “Time Capsule” -trailers worden steeds zeldzamer en krijgen een premium-waarde ten opzichte van incomplete of aangepaste trailers. Zoek naar originele apparaten, originele Zolatone-verf, originele lampen en originele vloeren als aanwijzingen.
3. Structurele integriteit
Airstream-trailers hebben een aluminium behuizing die tientallen jaren buiten staan. Daarom kunnen de oude Airstreams vandaag nog steeds overleven. Helaas doorstaan de houten vloer en het stalen frame onder de vloer niet de tand des tijds zoals de body dat wel doet. Rottende, waterbeschadigde ondervloeren zijn heel gebruikelijk en kunnen een kleine reparatie of een groot probleem om te repareren betekenen. Lichtroest op het frame is geen big deal, maar ik heb frames letterlijk in stukken gezien. De structurele integriteit van de trailer is een van de moeilijkste dingen om te evalueren in een vintage Airstream omdat het meeste van het frame niet zichtbaar is en verborgen is onder de buikpan.
4. Rolling Gear – remmen, assen, wielen, wiellagers en banden.
Mechanische onderdelen slijten en oude trailers vormen hierop geen uitzondering. Oude wielen en banden moeten worden vervangen, ook al zien ze er goed uit. Laat je niet misleiden door een ogenschijnlijk goed profiel op een 40-jarige band. Wiellagers vereisen regelmatig onderhoud. Assen moeten mogelijk worden vervangen afhankelijk van de leeftijd en de staat. Deze voegen allemaal kosten toe aan een aankoop, dus als sommige of alle ervan al zijn afgehandeld, verhoogt dit de vraagprijs. Bij import moeten veel van deze zaken sowieso worden aangepakt. Maar de basis moet wel goed zijn om hoge kosten te voorkomen.
5. Cosmetische staat binnen en buiten
Uiterlijke schade aan de body is erg duur om te repareren op deze aluminium schoonheden. De carrosseriepanelen zijn op hun plaats geklonken en het vervangen ervan is een zeer gespecialiseerde vaardigheid. Kleine deukjes en krassen zijn natuurlijk standaard verwacht, maar grote body schade doet zeker af aan de waarde. Ook de staat van het interieur speelt een rol, maar is vaak gemakkelijker te verhelpen dan externe reparaties. Ook worden veel Airstream-trailers nu geconverteerd naar andere toepassingen, zoals pop-up stores waar de oorspronkelijke interieurtoestand er niet toe doet, omdat deze toch allemaal wordt vervangen.
6. Werkomstandigheden van het systeem
Wat werkt en niet werkt, heeft invloed op de waarde van de trailer. Elektrische, sanitaire en verwarmingssystemen moeten worden gecontroleerd en beoordeeld op werkomstandigheden om te bepalen welke reparaties of vervangingen nodig zijn. Al deze hebben invloed op de marktwaarde van de Airstream. Als je een verkoper bent, neem de tijd om de aanhangwagen aan te sluiten op elektriciteit en water en kijk wat werkt en wat niet. Als u het niet weet, neemt de koper aan dat ze niet werken en onderhandelt de prijs dienovereenkomstig.
7. Geschiedenis
Hoe meer je weet over de geschiedenis van de trailer, hoe mensen bereid zijn te betalen. Als je het vorige week bij een werfverkoop hebt gekocht en je weet niet eens welk model het is, dan laat je misschien veel geld achter op de tafel. Neem de tijd om je huiswerk als koper of verkoper te doen om zoveel mogelijk te leren over het specifieke model en de exacte trailer die je koopt of verkoopt. Je hebt misschien iets heel speciaals in handen.
8. Documentatie
Is er een geldige title (us kenteken)? Huidige registratie in de naam van de verkoper? Geen kenteken of eigendomsbewijs kan de waarde van de trailers drastisch beïnvloeden. Onjuiste of verloren titels komen veel voor in trailers van 50 of 60 jaar oud – deze problemen kunnen worden aangepakt, maar ze zullen veel werk kosten. Originele handleidingen, aankoopbewijzen en andere items die de herkomst van de trailer bevestigen, voegen waarde toe. Service- en onderhoudsgegevens zijn ook een bonus als ze beschikbaar zijn voor de koper.
9. Locatie
Waar de trailer zich bevindt beïnvloedt de marktwaarde. Dezelfde vintage Airstream in Vermont zal het geld dat het in Californië zal opbrengen niet halen. Externe locaties kunnen ook hogere verzendkosten betekenen, die een factor zijn in de totale kosten van de trailer. Hou er rekening mee dat in Europa vanaf de West Coast verzonden moeten worden terwijl de oorspronkelijke Airstream fabrieken aan de East Coast stonden. De meeste Airstreams vind u in de sunshine states uiteraard.
Import stappenplan A
- Documenten klaarmaken (title, factuur, verscheping)
- Transport naar Westkust haven (RoRo)
- Havenformaliteiten en opslag
- Verscheping naar Europa
- Douane Europa
- BTW Europa
Import stappenplan B
- Transport naar ombouwlocatie
- Conversie as, elektra en dissel naar EU norm
- Opmaken remdocumenten en keuring TTV
- Keuring individueel bij RDW keurstation met IGC certificaat
- Kenteken afgifte
- Gaskeuring bij buitenlandse klanten