18.01.2012: Nu opruiming EU Airstream model 532 Bel 0411 616666

QUICKLINKS

KIJK OOK OP

QUOTE

"Laten we niets veranderen maar laten we alleen verbeteren"

"Let’s not make any changes — let’s make only improvements"

Wally Byam - oprichter Airstream Inc.

Airstream in Holland

Het polijsten van een Vintage Airsteam

Een Vintage Airstream is gemaakt van een aluminium legering (Alclad 2024) die u tot een hoogglans kunt polijsten. Het hedendaagse aluminium is geanodiseerd en veel moeilijker tot glans te krijgen. Origineel werden de panelen in een ongepoljste staat op het frame genageld met speciale popnagels (buck rivets). Om het aluminium in een goede conditie te houden kunt u het alumiunium 'coaten'. Er is een speciale was verkrijgbaar die de fabriek 'Walbernize' (naar Wally Byam) heeft genoemd waarmee u de trailer kunt behandelen. Vanaf het begin van de jaren 1960 worden de trailers standaard voorzien van een ''clearcoat' laag. Deze laklaag houdt het gemiddeld zo'n 30 jaar uit. Ook nieuwe Airstreams zijn buiten de anodisatie voorzien van clearcoat.

Polijsten Airstream
Polijsten Airstream
Polijsten Airstream

Als de houdbaarheidsdatum van de clearcoat het laat afweten ontstaan er kleine scheurtjes in en gaat het onderliggende alumiunium oxideren. Geoxideerd aluminium wordt dof en gaat aanvoelen als een olifantshuid. In dat geval kunt u niets anders doen dan de gehele laklaag verwijderen en het aluminium te polijsten. Daarna kunt u er een nieuwe laklaag opzetten. Houdt u niet van de hoogglans dan gebruikt u een matte aflak.

Maar hoe polijst je Aluminium? Het op de meeste Vintage Airstream gebruikte aluminium is van het type 2024 Alclad T3. Dat is een speciale Alcoa legering die met name in de vliegtuigindustrie werd gebruikt. Vanaf ongeveer 1980 wordt er een dunnere en geanodiseerde aluminumsoort gebruikt op de Airstream. Die soort is minder oxidatiegevoelig en is altijd mat. Het is evenwel mogelijk om deze nieuwere legering tot hoogglans te krijgen. U moet daarvoor wel door de anodisatie laag heen polijsten en dat is een veel grotere klus dan bij de oude Airstreams.

Mijn eerste Airstream had bij aankoop een paar van die hele lelijke oxidatieplekken. Polijsten was dus het devies. Ik ben toen begonnen aan een zoektocht naar de kunst van het polijsten. Ik heb nu verschillende polijstklussen gedaan en geef hier een korte omschrijving van de manier die volgens mijn bevindingen het beste werkt.

Polijsten Airstream
Polijsten Airstream
Polijsten Airstream

Allereerst is het van groot belang dat je gebruik maakt van goed gereedschap. Ik heb op de eerste klus een aantal boormachines in de vernieling gedraait en nu werk ik met een goede polijstmachine en dat werkt! Het proces van polijsten gebeurt feitelijk in 3 stappen.

  • Compounden (grof poetsen) met een polijstmachine op lage toeren met medium polijstpasta
  • Polijsten met een cyclische poetsmachine met groffe polijstpasta
  • Polijsten met een cyclische polijstmachine met microfiber pads met eer fijne polijstpasta

Om te beginnen zal u moeten beginnen om de clearcoat laklaag te verwijderen. Dat doet u met een milieuvriendelijke verf afbijt. De Alabastine afbijt (overal verkrijgbaar) werkt prima. Ik heb telkens een stuk behandeld en daarna met een hogedrukspuit eraf gehaald. Momenteel ben ik bezig met het polijsten van een geschilderde Airstream (Argosy lijn). Daarvoor heb je wel wat sterkere afbijt nodig. Hiervoor gebruik ik Pecaneutre (verkrijgbaar bij de autoverf vakhandel).

Dan begint het stappenplan. Ik gebruik doorgaans de polijstpasta's van het merk Nuvite. Ik heb ook een aantal polijstpasta's die vanuit ons Vintage Netwerk komen. Die werken ook erg goed (en zijn stukken goedkoper). Maar goed. Nuvite is goed verkrijgbaar en heeft vele grades. Ik compound met een polijstmachine (merk Festo)of een goede boormachine met Nuvite 'C' op lage toeren (ongeveer 800 toeren). Op de polijstmachine zit een harde wollen poetsvacht van 3M. In EU is het type 5011 het beste. Je gaat net zolang door totdat alle oxidatie is verdwenen en de hoogglans ontstaat. Je maakt met dit proces heel erg veel krassen. Je gebruikt telkens hele kleine beetjes polijstpasta. Geen zorg over de krassen. Die polijst je er straks weer uit. Als je ernstig gecorrodeerde stukken tegenkomt (onder de lampen bijvoorbeeld) dan kun je dat ook wegkrijgen door een groffere graad polijstpasta te gebruiken zoals de G6. De poetsvacht moet je wel telkens schoonmaken - want die slipt snel dicht met polijstresidu. Daarvoor zijn er speciale schrapertjes beschikbaar.

Als de huid helemaal tot hoogglans is gebracht dan kun je met een cycische poetsmachine (cyclo polisher) de krassen gaan wegpoetsen. Dit doe je het beste met een wat groffere graad. De F7. Gebruik hiervoor katoenen padcovers.3M heeft ook vilten wegwerppads die hiervoor prima te gebruiken zijn. Een doek van sweatshirtmateriaal werkt ook prima.Afhankelijk van de mate van beschadiging herhaal je deze stap tot het gewenste resultaat. Je kunt met wat thinner periodiek het polijstresidue verwijderen rondom de rivets en de naden.

Als laatste stap gebruik je de cyclo nogmaals met polijstpasta fine 'S'. Verwijder het poetsresidue nu met wat glassex en een microfiber doek (andere materialen zorgen voor krassen). Breng de polijstpasta op en doe een doek van sweatshirtmateriaal over de cyclo. Poets nu totdat je werkelijk een spiegeltje van je Airstream hebt gemaakt.Altijd even met een schone microfiber doek nawrijven. Naderhand kun je volstaan door hem 1 keer per jaar na te poetsen met Nuvite S. De olie in de polijstpasta maakt de trailer ook waterafstotend.

Vergeet niet om de panelen opnieuw af te kitten om hem weer waterdicht te krijgen. MIjn ervaring is dat je met alle stappen bij elkaar ongeveer 1,5 uur per m2 bezig bent. Een dikke week werken dus. Je verbruikt 10 sweatshirt doeken, 25 vilten pads, 2 microfiber doeken, 2 pondspotten Nuvite en 1 poetsvacht per trailer van 30 foot.

De Fijnproeverij
Airstream Overlander Polished
Airstream Sovereign