18.01.2012: Nu opruiming EU Airstream model 532 Bel 0411 616666

QUICKLINKS

KIJK OOK OP

QUOTE

"Laten we niets veranderen maar laten we alleen verbeteren"

"Let’s not make any changes — let’s make only improvements"

Wally Byam - oprichter Airstream Inc.

Airstream in Holland

een US Vintage Airsteam aanpassen - waar u op moet letten

Voordat de eerste, speciaal voor de Europese markt gefabriceerde, Airstreams in 2006 kwamen, had u geen enkele keuze. U moest er wel een importeren als u verliefd was op het Airstream design. Maar er zitten wel een paar haken en ogen aan! Uw geimporteerde US Airstream is helemaal gemaakt voor de Amerikaanse markt met hele dikke trekauto's, z'n lange rechte en hele brede wegen. Niet echt geschikt voor de gemiddelde Europeaan. Wij kennen hier hele andere eisen. Bovendien kennen we sinds 1998 in Europa (behalve UK) het fenomeen EU typegoedkeuring. En daaraan voldoen de Vintage Airstreams niet. .

Airstream Holland
Airstream Holland
Airstream Holland

Allereerst moet u natuurlijk weten welk type Airstream u gaat kopen. De grotere modellen van voor 1984 zijn over het algemeen nog net niet te breed voor onze wegen. Daarna wordt het een stukje ingewikkelder. De allernieuwste 'kleine' US Airstreams kunnen over het algemeen ook hier worden toegelaten. Maar goed; daar is nu ook de Bambi 422, 532 en de 684 voor op de EU markt.

De belangrijkste punten van aandacht bij een US Airstream zijn de assen en de kogeldruk. Daar bestaat dan ook de meeste verwarring over. Dat heeft natuurlijk te maken met de kosten van het mogelijk vervangen van de assen. Het vervangen van de assen is iets waar u goed over moet nadenken. Voor een caravan van minstens 30 jaar oud is het natuurlijk niet vreemd om daar aandacht aan te besteden. Een beetje Airstream weegt al gauw 1800 kg en dat moet liefst wel veilig over de weg gaan.

Een US Airstream heeft meestal een electronisch remsysteem (standaard vanaf 1962). Deze remsystemen zijn momenteel ook in Europa in opkomst. Zoals de naam al aangeeft wordt de caravan met een controler in de trekauto electronisch geremd. Uw trekwagen moet dus worden voorzien van deze 'brake controler'. Dat is meteen ook het grootste nadeel. Auto's zonder zo'n controler kunnen uw Airstream niet trekken. Let u vooral op: de originele US assen + remsystemen hebben geen van allen een EU type goedkeuring. U moet dus met een aantal omwegen uw caravan RDW laten keuren om hem op NL kenteken te krijgen. Sommige EU landen hebben andere regelgeving en keuren de Airstreams als classics goed. Eenmaal op EU kenteken is het een fluitje van een cent om er NL platen op te krijgen. Realiseer uzelf dat er bij een aanstaande APK keuring voor caravans problemen kunnen ontstaan. U rijdt dan rond met assen zonder typegoedkeuring !!!

Wilt u onbezorgd met uw Airstream rondrijden dan is het aan te bevelen om er, het in Europa gebruikelijke, mechanische remsysteem onder te zetten. Ook de nieuwe EU Airstreams maken van dit systeem gebruik. Nogmaals: ombouw is niet verplicht maar wordt wel aangeraden. Als uw vooraf al weet dat u uw Airstream gaat ombouwen met EU assen dan kunt u het beste een Airstream kopen waarvan de assen versleten zijn. Hoe ouder, deste beter dus in dit geval.

Verder is het uiteraard belangrijk om de verlichting aan te passen. Vanwege de afmetingen dient u in ieder geval aan de zijkanten een aantal extra lichten aan te brengen. Een US Airstream is standaard voorzien van een 12V - 110V Univolt systeem. Alles is dus maximaal 110 volt. Een omvormer is nodig om alles op ons lichtnet te laten werken.

Het kan nooit kwaad om de hele carosserie van uw Airstream eens kritisch te bekijken. Na een jaar of 30 in een vochtig weiland kan het best eens aan vervanging toe zijn.

Natuurlijk worden veel Airstreams gebruikt voor promotionele doeleinden. Als verkoopwagen of als mobiele bar of kantoor. Veelal worden dan de zijpanelen vervangen door rolluiken of worden ze opklapbaar gemaakt. Op onze videosectie vindt u veel video's voor het opknappen van uw Vintage Airstream waaronder alle Classic Ride video's

Kijk hier voor een volledige lijst van de meest voorkomende werkzaamheden