18.01.2012: Nu opruiming EU Airstream model 532 Bel 0411 616666

QUICKLINKS

KIJK OOK OP

QUOTE

"Laten we niets veranderen maar laten we alleen verbeteren"

"Let’s not make any changes — let’s make only improvements"

Wally Byam - oprichter Airstream Inc.

Airstream in Holland

US Vintage Airsteam RDW keuring -

Daar staat ie dan te glimmen. Uw eigen Airstream. Maar dan wilt u hem natuurlijk ook graag gebruiken met een kenteken erop. Alleen als u de trailer als kantoor, tuinhuisje of stacaravan gebruikt heeft u natuurlijk geen kenteken nodig.

Airstream Holland
Airstream Holland
Airstream Holland

Zoals op deze site bij de EU aanpassingen al besproken kent de Vintage Airstream in Nederland geen typegoedkeuringen. U kunt de trailer dan individueel laten keuren bij de RDW. Dit gebeurt altijd in Lelystad met een uitgebreide technische keuring met dito kosten.

Keuren met electronic brake system (US Axles) -

Als u een Airstream heeft gekocht dan kunt u ervoor kiezen om de originele assen te laten zitten. Het is dan wel slim om er ook een USA car voor te zetten met een US trekhaak. Dat zijn namelijk compleet andere als die we in Europa gewend zijn. Op US trekhaken is het ook mogelijk om een gewicht distributie systeem te plaatsen voor een lagere kogeldruk en een betere wegligging. De originele US assen hebben geen typegoedkeuring en kunnen dus alleen met een omweg op NL kenteken komen. U kunt in dit geval ook niet naar de TUV in Duistland uitwijken zoals dat doorgaans met US auto's gebeurd. De oplossing is gelegen in een UK registratie. Daar kennen ze het fenomeen typegoedkeuring niet en rijden de caravans rond op het kenteken van de trekwagens. Feitelijk gebeurde dat voor 1998 ook hier. U zult dan uw Airstream in de UK moeten laten registreren op een verzekeringsbewijs voor tenminste een jaar en dient u een Engels goedkeuringscertificaat te verkrijgen. Daarna kunt u bij de RDW een kenteken verkrijgen met een schouwing van de caravan. Het enige waar u op moet letten is dat u de caravan voorziet van een mechanische uitbreekrem op tenminste 1 as en zorgen dat de verlichting aan EU normen voldoet. Sinds september 2007 voert de RDW een zeer strikte controle uit om misbruik tegen te gaan. Het is dus zeker geen goedkopere oplossing maar wel een goede als u lekker met de originele assen wilt rijden (rijdt beter).

Keuren met mechanische teruglooprem (EU Axles) -

Wilt u uw Airstream liever van een Europees terugloopremsysteem voorzien dan is het verstandig om een andere route te kiezen. Met een 'normale' trekhaak kunt u dan uw Airstream trekken met elke geschikte trekwagen. U bent dus niet afhankelijk van de controller en afwijkende trekhaak in uw auto. Zeker bij pech aan de auto kan dat een belangrijke overweging zijn. Voor de rental markt is het welhaast een must om de trailers om te bouwen naar EU assen. Als u de technische RDW keuring wilt omzeilen dan kunt u uw Airstream na de ombouw door het Duitse TUV laten keuren. Let er wel op dat u een originele title heeft van de caravan. Dat voorkomt narigheid. Als u dan van de TUV een Fahrzeugbrief heeft kunt u in Duitsland de caravan op kenteken zetten (dat kan de TUV ook voor u regelen) en verzekeren. Daarna kunt u met het Duitse kenteken in Nederland met een schouwing bij de RDW uw kenteken gaan ophalen. Omdat de TUV keuring dezelfde eisen kent als de Nederlandse moet u de verlichting al voor de TUV keuring aanpassen.

Keuren in Belgie-

In Belgie gelden min of meer dezelfde regels als die in Nederland gelden. Gaat u de caravan individueel keuren dan wacht u een moeizame weg. Het zal ook in Belgie vrijwel onmogelijk zijn om de trailer op originele assen te laten rondrijden. Wij adviseren u dan ook om dezelfde route te volgen die in Nederland meestal wordt gebruikt via het Duitse kenteken. Dus eerst ombouwen, dan naar de TUV en een Duits kenteken verkrijgen. Vervolgens gaat u met uw Duitse Airstream op keuring in Belgie. U vraagt dan een homologatiekeuring aan. Anders dan in Nederland wordt er bij de homologatiekeuring strikt gecontroleerd op een aantal zaken zoals het gewicht en de kogeldruk. Deze zaken op uw Duitse papieren moeten overeenkomen. U dient te zorgen dat de kogeldruk en het gewicht op de Duitse papieren strikt kloppen. Dus u moet reeds uw contragewichten om de kogeldruk op maximaal 150kg te krijgen op uw Duitse papieren laten meewegen. Daarnaast is het van belang dat de caravan ook als zodanig is ingericht. Dus altijd een vaste slaapplaats, vaste keuken en een vaste eetplaats. In Belgie wordt een caravan elke 2 jaar opnieuw gekeurd. Het is belangrijk dat u veranderingen aan het gewicht op het kenteken laat zetten! Zorg dat u in alle gevallen voldoende gewicht overhoudt om te kunnen bepakken. Maximaal mag een caravan + belading 3500 kg wegen.