18.01.2012: Nu opruiming EU Airstream model 532 Bel 0411 616666

QUICKLINKS

KIJK OOK OP

QUOTE

"Laten we niets veranderen maar laten we alleen verbeteren"

"Let’s not make any changes — let’s make only improvements"

Wally Byam - oprichter Airstream Inc.

Airstream in Holland

Importeer een Vintage Airsteam - de voetangels en klemmen

Sinds het jaar 2006 is er pas een Airstream op de markt speciaal voor Europa. In Amerika heeft Airstream er al meer dan 75 jaar opzitten. Het is de enige overgebleven speler van ongeveer 200 fabrikanten, die zich bezighouden met de productie van aluminium caravans. Natuurlijk is er een levendige handel in oude trailers. We spreken van vintage trailers als ze gebouwd zijn voor 1978. Voor de Nederlandse wet is een caravan een klassieker als hij minstens 30 jaar oud is. U betaalt het lage BTW tarief bij import en hoeft geen invoerrechten te betalen als u kunt aantonen dat uw caravan een 'historisch' waardevol object is. Dat is uiteraard een zeer subjectief gegeven en u moet er niet van uitgaan is ons advies. Meestal betaalt u gewoon 19% BTW en 2,7% invoerrechten. Natuurlijk komen alle vintage Airstreams uit de USA en moeten ze aangepast worden om hier te mogen rijden. Let op! Sinds de zomer van 2007 wordt er een verschept toezicht gehouden op import van Airstreams. Zorgt u dat u altijd een trailer koopt met een geldige USA title (kentekenregistratie). U MOET het origineel daarvan in handen hebben.

Het importeren van een Vintage Airstream Travel Trailer is een hele klus. Het is niet moeilijk om er een te vinden in de USA. Er staan er genoeg te koop in elke staat van ontbinding. Kijk maar op e-bay of bij de diverse Amerikaanse Vintage aanbieders. In de regel geldt dat hoe ouder de trailer is hoe meer hij waard is. Vintage Airstreams zijn de exemplaren die gebouwd zijn tot 1978 en dus ouder zijn dan 30 jaar. Om een trailer op te sporen maakt u op internet gebruik van de Airstream Webring en u vindt verschillende sites waarop ze te koop worden aangeboden. Het probleem waar we hier mee zitten is dat het minimaal 8 uurtjes vliegen is om te kunnen kijken in welke toestand de trailer zich bevindt. De meeste exemplaren hebben een jaartje of 30 in een weiland gestaan en hebben verrotte bodemplaten en meer verborgen gebreken. Dat kunt u via internet onmogelijk ontdekken - hoe mooi de foto's ook zijn. Heeft u iets moois gevonden dan moet de trailer naar de dichtstbijzijnde haven aan de Westtkust worden vervoerd. Dat kan op zich al een hele toer zijn. Een goed exemplaar kan worden getrokken en daarvoor zijn er genoeg professionele 'towing' - bedrijven te vinden. Een beetje Amerikaan laat zijn trailer natuurlijk van A naar B brengen. U bent gemiddeld twee dollar kwijt per gereden mijl bij de huidige hoge olieprijzen.

Eenmaal in de haven laat u de trailer naar Rotterdam of Amsterdam verschepen. Zeebrugge is ook een mogelijkheid. De reis duurt ongeveer 2,5 week waarna uw nieuwe aankoop op de kade wordt afgezet. Let op: het kan een week of 8 duren voordat de boot plaats heeft. Hij past NIET in een container dus hij moet zogenaamd RoRo worden vervoerd. Dat kan in een beperkt aantal havens. Bij verscheping wordt gerekend met volume in kubieke meters (of foot). Tel ongeveer $ 3000 - $4500 voor de overtocht (prijsdatum 2008). Natuurlijk afhankelijk van de omvang. Er zijn inmiddels ook aanbieders die Airstreams dusdanig uit elkaar halen om ze in een oversized container te laten passen. Daarmee bent u eigenlijk nog meer geld kwijt. De overtocht is goedkoper - maar u betaald aanzienlijk meer afhandelingskosten + u moet alles weer in elkaar schroeven.

Na aankomst in de EU haven moet u de havengelden, invoerrechten en de BTW voldoen om de trailer naar uw eigen terrein te mogen vervoeren. Voor Vintage Airstreams geldt dat de trailer onder het lage BTW tarief kan vallen - verifieer dit vooraf om verrassingen te voorkomen. (als u dus een jongere koopt heeft u het hoge BTW tarief!). Let op: hij mag pas achter uw 4*4 met een Nederlands kenteken. Een beetje Airstream weegt minimaal 1800 kg - dus voldoende trekkracht van uw auto is geen overbodige luxe. Een normale Europese personenwagen (incl. SUV's) heeft niet voldoende pk's in huis. Dat is (naast de prijs) uiteraard ook de reden dat u er hier zo weinig ziet. Let ook special op de kogeldruk. Die is meestal rond de 250 kg. Voordat u de trailer op kenteken kunt zetten zal hij moeten worden aangepast. De verlichting zal opnieuw moeten worden aangelegd volgens de Europese normen. Verder vaak nieuwe banden, schokbrekers en remsysteem alvorens de trailer ter keuring bij de RDW kan worden aangemeld.

Een Airstream is standaard van alle gemakken voorzien. Airco, magnetron, badkamer, verwarming...het zit er allemaal in. Alleen in the States gebruiken ze 110V stroom. Dat moet in Europa nog even worden omgebouwd. Nu bent u klaar om uw exemplaar te gaan restaureren. Polijsten, aanpassen van het interieur en vervanging van defecte zaken. Als u alle zaken bij elkaar optelt heeft u gemiddeld voor een goed exemplaar ongeveer 25.000,-- uitgegeven (incl. ombouw naar EU normen). Uiteraard zonder restauratiekosten en vervanging van onderdelen. Wilt u zelf een Airstream aanschaffen maar heeft u geen zin in alle 'hassle'? Wij zijn u graag van dienst en leveren uw trailer compleet af volgens uw specificaties. Wij hebben goede contacten in the States die trailers opsporen en keuren. Stuur een mail naar info@airstreamprofessionals.nl en wij helpen u op weg. U koopt de trailer zonder tussenpersonen rechtstreeks in Amerika tegen de laagst mogelijke prijs. Uiteraard vindt u hier alleen goede trailers uit de droge gebieden en weet u vooraf precies in welke staat hij verkeerd. Wij handelen de zaken voor u af in Nederland tegen een vaste handlingvergoeding. Natuurlijk kunt u deze kosten besparen door de afhandeling helemaal zelf te doen. Volgens onze gegevens zijn er naast Airstream-Holland.nl in heel Europa momenteel slechts een handvol andere bedrijven serieus actief. In Engeland, Duitsland en Frankrijk.

Airstream Inc. heeft in 2005 een assemblagefaciliteit in Tebay (UK) geopend. Hier worden de nieuwe modellen voor heel de EU afgebouwd. Er zijn 2 modellen leverbaar. De cocon wordt nog steeds helemaal met de hand in Jackson (USA) gebouwd op een Europees (Duits) onderstel, door vakmensen met jarenlange ervaring. In Engeland worden alles naar Europese smaak toegevoegd zoals de verwarmingen, bedrading en inrichting. De prijzen zijn vanaf een slordige 55.000 euro.

Tenslotte nog een kleine opmerking over de historisch lage dollarkoers die momenteel (2008) ten opzichte van de euro wordt berekend. Dat is overigens NIET zo ten opzichte van de Engelse ponden waarin veel exporten worden berekend. De meeste Amerikanen weten dondersgoed dat een lage dollar voor ons interessant is. Dus zijn de Vintage verkoopprijzen het laatste jaar gemiddeld 30% gestegen. Tel daarbij de hele dure olie en u komt met ons tot de conclusie dat de Vintage trailers nog nooit zo duur zijn geweest!

De Fijnproeverij
De Fijnproeverij
De Fijnproeverij