18.01.2012: Nu opruiming EU Airstream model 532 Bel 0411 616666

QUICKLINKS

KIJK OOK OP

QUOTE

"Laten we niets veranderen maar laten we alleen verbeteren"

"Let’s not make any changes — let’s make only improvements"

Wally Byam - oprichter Airstream Inc.

Airstream in Holland

De geschiedenis van de Airsteam

De geschiedenis van Airstream vertelt in eerste instantie het verhaal van oprichter Wally Byam. In het begin van de depressie jaren 1930 werkte Wally bij een uitgeverij van magazines. In een van de uitgaves publiceerden ze een artikel over het zelf bouwen van een caravan. Nadat de eerste klachten over het ontwerp binnenstroomden, besloot Wally om er iets aan te doen en ging zelf trailers bouwen in z'n eigen achtertuin. De ontwerpen werden ook verkocht aan de grote groep 'doe het zelf' bouwers voor $ 5. Het bouwen van je eigen caravan was in de jaren 1930 de gebruikelijke manier om er een te beztiiten. Na werktijd bouwde Byam zo z'n eerste trailers - het eerste begin van de RV industrie zoals we die nu nog kennen.. De activiteiten van Byam bleven niet onopgemerkt en zo onstond er spontaan een nieuwe activiteit. Bij elke nieuwe trailer verbeterde hij het ontwerp. Het werd al snel een full-time bezigheid en dat is het feitelijke begin van zijn nieuwe bedrijf wat hij Airstream noemde. We spreken dan 1931 in Los Angeles California. De eerste trailers waren nogal standaard van uiterlijk met duidelijk Europese invloeden......

De Fijnproeverij
De Fijnproeverij
De Fijnproeverij

Bowlus Teller

Rond 1935 kwam Wally Byam in contact met Willam Hawley Bowlus; een pionier op het gebied van vliegtuigbouw en de bouwer van het historische vliegtuig: "The Spirit of '76". Op dat moment was Bowlus juist bezig met de bouw van de typische 'vliegtuig'-aluminium caravan onder de naam "Bowlus Road Chief". Hij zette Byam in vanwege zijn uitstekende marketing inzichten. Door de depressie raakte Bowlus in 1936 in financiële moeilijkheden en moest in 1936 zijn faillisement aanvragen. Byam wist uiteindelijk met toestemming van Bowlus wat gereedschap en medewerkers uit de boedel van Bowlus over te nemen en bracht feitelijk de Road Chief onder eigen label op de markt. De enige grote wijziging was het verplaatsen van de deur naar de zijkant. De oorspronkelijke Bowlus had de deur aan de achterzijde. De foto rechts is een foto van een van de eerste Bowlus style Airstreams.

Airstream door de jaren heen

In de oorlogsjaren was er een groot tekort aan aluminium - alles ging naar de oorlogsindustrie. Airstream lag in die tijd volledig stil. Wally Byam ging werken voor Curtis-Wright. Een vliegtuigbouwer waar Byam de aluminium RV inbreng toevoegde. De vooroorlogse Airstream Clipper werd hier verbeterd en gebouwd als Curtis Wright Clipper. In 1947 ontstond er een probleem over de provisie die Byam kreeg en hij stapte op. Byam bouwde eerst trailers onder zijn eigen naam en later weer onder de merknaam Airstream. Het eerste naoorlogse model was de Airstream Liner. In feite een verbeterde Clipper. In 1949 gaf Curtis Wright er de brui aan wat de RV's betreft. De voorraad en machines werden opgekocht door een drietal heren die onder de naam Silverstreak een nieuw bedrijf starten. Silverstreak heeft tot eind jaren 1974 geproduceerd. Zie hier ook de verklaring waarom het model Clipper bestaat in zowel Airstream, Curtis-Wright als Silverstreak uitvoeringen. Airstream Inc. groeide na de oorlog uit tot een zeer succesvol bedrijf. In 1948 werd er een extra fabiek gebouwd in Jackson Center Ohio aan de andere kant van de USA om ook die regio van Airstreams te voorzien. Feitelijk was Airstream Ohio een zelfstandig bedrijf waarvan Byam ook de eigenaar was. Er bestond zelfs een levendige rivaliteit tussen de 2 Airstream fabrieken. Een geveven waar Byam gepast gebruik van maakte en zo iedereen 'scherp' hield. Pas toen Airstream op het hoogtepunt van zijn roem verkocht werd aan Beatrice Food Group rond 1968 werden de 2 Airstreams samengevoegd tot 1 bedrijf. In Ohio werd in 1973 in Versailles nog een 3e fabriek geopend voor de experimentele Argosy lijne. De proeftuin van Airstream. In 1978 stopte Airstream met de California Plant en in 1979 sloot ook Versailles. Het hoofkantoor is sinds 1978 ook in Ohio gevestigd.

Byam had een vooruitziende blik toen hij in 1951 een bijeenkomst organiseerde voor 'caravanners'. Hij zette toertochten op voor levensgenieters met een RV (recreational vehicle) lifestyle. Een marketing event 'avant le lettre'. Het was het begin van de Wally Byam Caravan Club International. Nu de grootste caravan club ter wereld met duizenden leden wereldwijd. In het begin toegankelijk voor iedereen - later werd het door de omvang gelimiteerd tot eigenaren van Airstreams. Er zijn legendaraisch geworden 'caravans' georganiseerd naar alle uithoeken van de wereld. De Capetown to Cairo tocht is gedeeltelijk in een documantaire vastgelegd. In 2009 wordt deze caravan nog eens dunnetjes overgedaan door een paar enthousiastelingen. Feitelijk is de oprichting van de WBCCI en het succes daarvan de feitelijke reden dat Airstream als enige fabrikant van Aircraft Aluminium trailers nu nog steeds bestaat.

Wally Byam overleed aan de gevlogen van een hersentumor op 22 july 1962 op 67-jarige leeftijd. De RV industrie raakte hiermee een van haar pioniers kwijt. Byam was de laatste jaren meer bezig geweest met de organiatie van de tours voor de WBCCI. Het management nam na zijn overlijden het roer over en verkocht op het hoogtepunt van het succes rond 1968 het bedrijf aan Beatrice Foods. Nadat ook de belangrijkste directeur (California Plant) en adjudant van Byam, Art Costello in 1974 plotseling overlijdt aan een hartstilstand op 55-jarige leeftijf raakte het bedrijf op een zwalkkoers. De modellen werden steeds groter, luxer maar ook veel zwaarder. De oliecrisis van 1973en de tweede van 1978 drukte zwaar op de resultaten. Schoenmaker blijf bij je leest ging voor Beatrice Food ook op en werd Airstream bijna fataal. Het bijna failliete Airstream werd in 1980 verkocht aan de heren Wade Thomson en Peter Ortwein. Met de aankoop van Airstream begonnen ze hun conglomeraat Thor Industries. Zij maakte Airstream binnen 1 jaar weer winstgevend door enorm te besparen op overhead. Thor is nu eigenaar van meerdere toonaangevende RV bedrijven en fuseerde in 2001 met Keystone RV tot het grootste bedrijf in recreatie voertuigen ter wereld. Momenteel is Airstream een bloeiend en relatief klein bedrijf van 350 werknemers met een zeer speciaal handgemaakt product. Een bedrijf met een sterk familiair karakter en eigenlijk altijd in een soort gevecht met de eigen erfenis. Momenteel is Airstream gefocust de Airstream Lifestyle en het onmiskenbare Airstream Design te vertalen naar een jongere doelgroep. De tijd dat de leden van de WBCCI nog 75% van de nieuwe Airstreams kochten is al lang verleden tijd!.

Rond 2004 beginnen de eerste voorbereidingen om Airstreams ook buiten de US te gaan verkopen. De bloeiende Vintage markt ontgaat ook de directie van Airstream Inc. niet. In Japan kunnen Airstreams zonder aanpassingen worden aangeboden. Dat is ook het eerste land buiten de US waar Airstream via een dealerschap worden verkocht. Voor Europa is het een ander verhaal. Door alle handelsbeperkingen die er tussen de EU en de US zijn, moeten er speciale Airstreams voor de Europese markt worden ontworpen. Uiteindelijk besluit men om op een Duits onderstel de Airstream te gaan bouwen. Het eerste model is de 5.30 meter lange 532 en 534. In Engeland wordt onder leiding van Michael Hold een Europese vestiging opgezet. Michael Hold had daarvoor het grootste bedrijf in de UK op het gebied van caravans en is een authoriteit op dit gebied. Nadat in de fabriek in Ohio de Airstream is gebouwd wordt in de UK de inbouwapparatuur geplaatst. We kennen hier immers 220V en hebben een afwijkende smaak op het gebied van inrichting. De nieuwe EU Airstream wordt in 2006 voor het eerst aangeboden. Eerst in de UK waar het een groot succes is. Daarna komen de Benelux en sinds kort ook Duitsland. In 2007 is het assortiment uitgebreid met een tandemasser de Airstream 684 .

In 2008 wordt in de US de Airstream Safari Sport aangeboden. Dit model is gebaseerd op de Europese Airstream maar dan met electronisch geremde assen. De Airstream wordt daarmee ook in het thuisland een maatje slanker.

Voor 2009 wordt geheel tegen alle logica in de allergrootste Airstream ooit geintroduceerd. De PanAmerica. Dit is een hybride trailer die gebaseerd is op het Toy Holder concept wat in de USA redelijk populair is. Het is een 34 FT groote triple as trailer waarin een garage is ingebouwd waarin met gemaak 2 harleys kunnen worden geparkeerd.