18.01.2012: Nu opruiming EU Airstream model 532 Bel 0411 616666

QUICKLINKS

KIJK OOK OP

QUOTE

"Laten we niets veranderen maar laten we alleen verbeteren"

"Let’s not make any changes — let’s make only improvements"

Wally Byam - oprichter Airstream Inc.

Airstream in Holland

De Verschillen tussen US Airstream en EU Airstream

Een aantal jaar geleden is de Europese Airstream geintroduceerd. Daarmee is er weer een extra soort Airstream bijgekomen. De Vintage Airstream, De Pre-owned Airstream en de US Airstream bestonden al. De Europese Airstream wijkt op een groot aantal punten af van zijn Amerikaanse soortgenoten. Op deze pagina geven we een overzicht van de belangrijkste verschillen.

Airstream Holland
Airstream Holland
Airstream Holland

De grote verschillen in regelgeving én de grote verschillen in de manier van recreeren vormen de basis voor de verschillen. Op deze site vindt u een pagina waarop we beschrijven wat er moet gebeuren om een US Airstream in Nederland en Belgie toegelaten te krijgen. UIteraard zijn die zaken in de EU Airstreams gelijk aangepakt. Maar er is meer.

Om te beginnen is de European Airstream gebouwd op een lichtgewicht chasis van de Duitse fabrikant BPW. De 'onderkant' is daarmee helemaal confrom de EU standaarden. UIteraard voorzien van prachtige velgen, een terugloop remsysteem en EU trekhaakkoppeling met een kogeldruk van 125 kg. De wielen van een European Airstream staan keurig in het midden voor een goede balans achter Europese wagens. Een US Airstream heeft de wielbasis verder aan de achterzijde omdat voor de Amerikaanse wagens een hogere kogeldruk nodig is. Het gewicht van het BPW chasis is aanzienlijk minder dan het in de US gebruikte stalen ladderframe. Maar dat heeft ook een reden.

In Amerika heeft een caravan veel meer het karakter van een tweede huis dan wij hier gewoon zijn. Het land is ook stukken groter en de faciliteiten op campings verschillen aanzienlijk. Vandaar dat elke US Airstream standaard is voorzien van een heel rioleringssyteem en drie grote watertanks (schoon water, vuil water en toilet). De grootte van de tanks varieert. De modelaanduiding 'international' staat in dit kader voor een grote tankinhoud. Dat hele rioleringssysteem is gebouwd in het onderstel en daarvoor heb je uiteraard een zwaar chasis nodig. Om bevriezing in de winter te voorkomen is een US Airstream voorzien van een 'dubbele bodem' die volledig is geisoleerd. In de EU Airstream zijn deze faciliteiten conform de Europese recreatiemarkt en wordt standaard een cassettetoilet geplaatst en wordt het afvalwater in een externe 'wastemaster' afgevoerd. Geen dikke dubbele bodem dus. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom de European Airstream zoveel lichter is dan zijn Amerikaanse familie.

Een European Airstream is verkijgbaar in een smalle 2.30 meter versie. In sommige Europese landen (UK) is de normale Airstream standaard breedte van 2.50 meter alleen achter vrachtwagens toegestaan. Vandaar die smalle versie. Voor de Benelux en Duitsland gelden deze beperkingen niet zodat we hier ook een Airstream in de 2.50 meter versie kunnen leveren. In de US is er ook een nóg bredere versie te koop - die kan hier evenwel nooit op de weg worden toegestaan.

Het meest in het oog springende verschil tussen de US en de EU Airstream is wel de inrichting. Voor onze smaak is er een compleet eigen interieur ontworpen. Niet van dat licht eikenhouten gedoe waar de Amerikanen zo dol op zijn. Vriend en vijand zijn het erover eens dat de ontwerpers van Airstream met de European Airstream een fabelachtig mooi design hebben afgeleverd. De EU trailer is uiteraard standaard voorzien van 220v bedrading en een Alde vloeistofverwarming met warmwater boiler. Een US trailer kent 110v en een hete lucht gaskachel.

Omdat een Eureopean Airstream zo'n 35% lichter is dan zijn familie kunnen er hier ook neuswielen worden gebruikt. Dat bestaat in de US ook niet. De European Airstream kent ook een zogenaamde 'grab rail' waarmee u de trailer op zijn plek kunt zetten zonder een deuk in de caravan te duwen.